Smyg på Cecilia och chili

2012-10-30 @ 19:33:15
 
Före redigering
 
Efter redigering
 
Ni vet ju att jag fotograferade Cecilia och Chili på ridbanan i helgen som var och här kommer en bild ivarjefall!
Själv vart jag faktiskt riktigt nöjd med dom, Första gången jag fotograferade i RAW format faktiskt.Gillar det sakarpt.
RAW format betyder att bilden är "rå"  den är gråaktig,platt och ful (den har nästan inga klara färger) när man kollar på den när man har laddat in den i datorn. Sen när man redigerar den i photoshop så ändrar man färgkurvorna och ökar skärpan och kontrasterna + färgerna , bilden blir då klarare och "roligare" den blir färgglad om man säger så.
Det blir ju mera jobb med en RAW bild för att man måste fixa bilderna helatiden och att den tar större plats en en vanlig bild.
Men jag tycker det är värt det!
Bilden behåller också skärpan och färgerna när man sparar dom och laddar upp dom tex på bloggen, facebook eller något sådant.
"vanliga bilder" tappar färgerna och skärpan.
 
 
Cecilia tipsade mig om det, och så här är min uppfattning om RAW format, om inte jag har fattat helt galet fel..
Den här bilden kanske inte är helt super bra , för att fokuset är fel , det ligger på bogen på Chili och jag hade velat haft det på huvudet på Chili men ,men med photoshop vart det bättre tycker jag iallafall.
 
Det är ett till tips från mig, Fotografera i RAW format.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Har fotat i RAW i snart två år och jag älskar det.

Svar: Jag älskar det också!
onemillionphotos.blogg.se

2012-10-31 @ 21:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny Hedman

Hej! Du har nyss klickat dig in på min fotoblogg. Här skriver jag om min vardag och om foto. Jag laddar upp mycket bilder från natur och djur och mycket mer. Välkommen!
RSS 2.0