Chokladmaränger

2012-03-13 @ 18:19:51







Bakade maränger förut, choklad maränger.
Super goda säger jag bara!.

RECEPT - SEGA CHOKLADMARÄNGER
10-12 st

4 äggvitor
2,5 dl socker
60 gram mörkchoklad

Hur gör man?

1. Värm ungnen till 150 grader eller 130 grader om du andvänder varmluftsungn, jag föredrar varmluft för att då kan du stoppa in två plåta i ungnen sammtidigt.

2. Vispa äggvitorna över ett vattenbad, se till att du har en bunke som fungerar över en kastrull med vatten. Häll sen i vattten i kastrullen, ställ bunken över (bunken får inte nudda vattnet)

3. Häll ner äggvitorna och sockret i bunken. Vattnet ska inte koka. Vispa äggvitorna till ett fastare skum. vispa konstant. Fortsätt vispa marängen tills den når 60-65 grader. (du behöver en digital termometer)

4. Ta bort bunken från vattenbadet, vispa tills marängen har kallnat, du känner när marägen har kallnat genom att bunken är rumstempurerad/sval.

5. När marängen har svalnat så smälter du chokladen antingen i micron eller i en kastrull. Sedan häller du ner chokladen i marängen, men blanda inte så noga utan rör bara runt några varv med en slickepott.

6. klicka ut marängen på 2 plåtar och grädda i ungnen i ca 45-50 minuter, de är godast när de fortfarande är sega i mitten.

Klart.
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny Hedman

Hej! Du har nyss klickat dig in på min fotoblogg. Här skriver jag om min vardag och om foto. Jag laddar upp mycket bilder från natur och djur och mycket mer. Välkommen!
RSS 2.0