Morotskaka

2012-12-01 @ 22:24:03
 

 
 
Morotskaka:
3 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
3 medelstora finrivna morötter
2 1/4 dl rapsolja
3 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
½ tsk salt
1 tsk kardemumma
2 msk kanel
 
Vispa samman ägg och socker lite lätt, det behöver inte bli poröst. Tillsätt därefter oljan samt de rårivna morötterna, jag tycker att det blir bäst när morötterna är finrivna. Något du kan tänka på är att du väljer en neutral olja som inte ger smak åt kakan. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och rör sedan ner det i smeten tills allt är jämnt fördelat. Kanel får du egentligen tillsätta lite efter smak, jag brukar ha 2 msk då jag gillar smaken och även den mörka färgen den ger kakan men vill du ha en mildare ton så kan det räcka med 1 msk. Smörj en springform och häll i smeten, grädda kakan i 175 grader i ca 40 min, känn efter innan du tar ut din morotskakan, den ska inte vara lös med det gör inget om den är lite kladdig i mitten. 
 
Frosting
200 g philadelphia
30 g smör
1½ dl florsocker
2 msk citronsaft
smaksätt ev med lite vaniljpulver
 
Medans kakan svalnar kan du vispa ihop frostingen, se bara till så att alla ingredienser är riktigt rumsvarma innan du börjar! Vispa ihop smör med philadelphian och florsockret tills du får en slät fin konsistens, smaksätt därefter med citronsaft och eventuellt lite vaniljpulver eller vaniljsocker om så önskas! Bred frostingen över den avsvalnade kakan och täck med plastfolie. Förvara morotskakan i kylskåpet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny Hedman

Hej! Du har nyss klickat dig in på min fotoblogg. Här skriver jag om min vardag och om foto. Jag laddar upp mycket bilder från natur och djur och mycket mer. Välkommen!
RSS 2.0